Oświetlenie obiektów handlowych i sklepów
Jak nie od dziś wiadomo, aby coś sprzedać należy do tego klienta przyciągnąć. Historia oświetlenia obiektów handlowych jest długa, a to dlatego, że miejsce, w którym sprzedaje się towary, szczególnie te luksusowe, powinno robić odpowiedni efekt na kupujących.
Downlight Gęsia Szyja
Downlight LED
Panel LED
Oświetlenie obiektów handlowych – krótka historia
W Paryżu w XVIII i XIX wieku powstało wiele korytarzy, posiadających oświetlone dachy i marmurowe posadzki, które nazwano Pasażami – odpowiednikiem dzisiejszych galerii handlowych. Pasaży w Paryżu było prawie 150, zachowało się do dziś około 30, a większość z nich budowano po 1822 roku.
Niemniej jednak obecne paryskie pasaże to perły architektury, a Passage Panorama, zbudowany w 1799 roku, już w 1817 był pierwszym publicznym miejscem w Paryżu, które zostało oświetlone lampami gazowymi, dla porównania w Warszawie latarnie gazowe uruchomiono w 1856 roku.
Oświetlenie sklepów i galerii handlowych – zasady oświetlania
Aby galeria handlowa, sklep, bądź supermarket, w większym stopniu przyciągały klientów, oświetlenie należy projektować w odpowiedni sposób.
Pierwsza zasada oświetlenia obiektów handlowych – przyciąganie uwagi
Oświetlenie sklepu, które jest dobrze zaprojektowane, powinno wyróżniać go w gąszczu innych obiektów handlowych, które znajdują się w sąsiedztwie. Okno wystawowe oraz wnętrze powinny ukazywać indywidualny charakter obiektu.
Druga zasada oświetlenia obiektów handlowych – zainteresowanie klienta
Wystawa sklepowa powinna być oświetlona w taki sposób, aby klient był zainteresowany tym, co na niej zauważy i poprzez zainteresowanie został wciągnięty do wnętrza.
Trzecia zasada oświetlenia obiektów handlowych – kreowanie atmosfery
Oświetlenie sklepu powinno w taki sposób kreować pozytywną sprzedaży atmosferę. Produkty w sklepie powinny być w taki sposób prezentowane, aby wpływać na działania zakupowe klienta.
Czwarta zasada oświetlenia obiektów handlowych – prowadzenie wzrokowe
Oświetlenie w obiekcie handlowym musi zostać tak zaprojektowane, aby tworzyć pewną ścieżkę zakupową oraz ułatwiać klientom orientację w przestrzeni zakupowej.
Piąta zasada oświetlenia obiektów handlowych – integracja strategii sprzedaży
Sklep wewnątrz określa stosowaną w nim strategię sprzedaży, oświetlenie powinno stanowić jej część.
Szósta zasada oświetlenia obiektów handlowych – elastyczność
Strategie sprzedaży, trendy, a przede wszystkim sezony sprzedażowe stale się zmieniają, dlatego oświetlenie sklepowe powinno posiadać możliwość adaptacji do nowych sytuacji w łatwy sposób.
Oświetlenie obiektów handlowych – natężenie oświetlenia sklepów, barwa, wskaźnik oddawania barw
W projektowaniu oświetlenia sklepów i galerii handlowych niezwykle istotne są trzy czynniki:
- natężenie oświetlenia sklepów,
- barwa światła,
- wskaźnik oddawania barw.
Natężenie oświetlenia sklepów
Ze szczególną uwagą należy traktować poziom natężenia oświetlenia w sklepie. Duże natężenie światła ogólnego uniemożliwia często wprowadzenie odpowiednich akcentów świetlnych.
Poziomy natężenia oświetlenia dla poszczególnych typów sklepów:
- Butik: bardzo małe wrażenie ilości światła, natężenie poniżej 150lx
- Sklep ekskluzywny: małe wrażenie ilości światła, natężenie 150lx – 300lx
- Większość b: średnie wrażenie ilości światła, natężenie 300lx – 500lx
- Supermarkety: duże wrażenie ilości światła, natężenie powyżej 750lx
- Oświetlenie wystaw w ciągu dnia: bardzo duże wrażenie ilości światła, natężenie 3000lx – 30 000lx
Barwa światła w oświetleniu sklepów
Istotnymi elementami oświetlenia sklepów i galerii handlowych są wrażenia i atmosfera kreowane wewnątrz sklepu, a to zależne jest od barwy stosowanego światła.
Produkty, które wymagają przy sprzedaży ciepłej i pełnej poczucia luksusu atmosfery, wymagają niskiego poziomu natężenia oświetlenia oraz ciepłej barwy światła.
Produkty prezentowane w aktywnym klimacie, atmosferze biznesu, świetnie wyglądają w białej i neutralnej barwie światła, taki rodzaj oświetlenia można zauważyć chociażby w iSpotach, które sprzedają produkty marki Apple. Podobne wymagania mają również produkty mleczne, owoce i ryby.
Sklepy, które stawiają głównie na promocje jak dyskonty, powinny stosować mocno natężone światło, przy chłodnej, dziennej barwie światła.
Zasada ogólna co do barwy światła i natężenia polega na tym, że im bardziej chłodna jest barwa światła, tym wyższy powinien być poziom jego natężenia.
Wskaźnik oddawania barw
O ile barwa światła ma duże znaczenie przy budowaniu atmosfery w sklepie, to stopień oddawania barw ma o wiele większe znaczenie. Celem oświetlenia jest jak najbardziej atrakcyjne ukazania towarów, dlatego też kolory powinny być oddawane w jak najbardziej neutralny sposób. W większości sklepów stopień oddawania barw powinien być bardzo dobry a nawet wyborny.
Oświetlenie sklepowe szynowe
Oświetlenie sklepowe to nie tylko oświetlenie sufitowe czy elementy punktowe, ale również oświetlenie sklepowe szynowe, czyli reflektorki z możliwością regulacji ich ustawienia, które są znanym i chętnie stosowanym rodzajem oświetlenia.
Oświetlenie sklepowe szynowe może mieć różne wymiary, jednak jego największą zaletą jest fakt, że idealnie się nadają do eksponowania wybranych produktów, punktów , podkreślania elementów dekoracyjnych oraz doświetlania miejsc, w których światło musi być najlepsze.
Oświetlenie sklepowe szynowe posiada zalety zarówno ruchomych reflektorków, jak i systemu mocowanych szyn. Szyny najczęściej montowane są na suficie. Można równie zamontować szyny na ścianie co posłuży do podświetlania witryn sklepowych z zewnątrz. Atutem, który przemawia za zastosowaniem oświetlenia sklepowego szynowego jest możliwość zastosowania zarówno jednego źródła światła, jak i wielu źródeł światła.
Oświetlenie sklepowe sufitowe
Oświetlenie sklepowe sufitowe to najczęściej stosowany rodzaj oświetlenia w sklepach. Oświetlenie sklepowe sufitowe najczęściej stosowane jest jako oświetlenie ogólne. Produkty jakie posiadamy w asortymencie oświetlenia sklepowego sufitowego to m.in.:
- Downlight LED – oprawy mają niewielkie wymiary oraz wysoki współczynnik oddawania barw, a także możliwość zastosowania sterowania DALI bądź 0-10V.
- Panel LED – lampa zaprojektowana do oświetlania wnętrz budynków. Lekka konstrukcja, a także kształt oprawy powodują, że lampa znajduje zastosowanie jako oświetlenie sklepowe sufitowe. Panel LED ma długą żywotność – 50000 h oraz wysoką wydajność świetlną do 114 lm/W.
- Downlight Gęsia Szyja – oprawa posiada niewielkie wymiary oraz wysoki współczynnik oddawania barw. Istnieje możliwość zastosowania sterowania DALI lub triakowego.
Skontaktuj się z naszymi przedstawicielami handlowymi