Kiedy warto przeprowadzić modernizację oświetlenia w biurze?
Obiekty biurowe wymagają odpowiedniego oświetlenia. W tym celu zazwyczaj stosuje się dużą liczbę opraw i źródeł światła o znacznej mocy, które generują spore koszty rosnące wraz ze wzrostem cen energii. Właśnie dlatego pierwszym z czynników warunkujących wymianę oświetlenia w biurze są oszczędności. Nowoczesne diody LED nie tylko pozwalają na uzyskanie intensywnego oświetlenia, ale przede wszystkim pobierają o wiele mniej energii, w porównaniu do tradycyjnych świetlówek czy żarówek. Kolejnym czynnikiem jest wiek instalacji. Warto co kilka lat zweryfikować możliwość wymiany oświetlenia na bardziej opłacalne. Pozwoli to zminimalizować koszty związane z poborem energii elektrycznej. Następny aspekt to intensywność eksploatacji. Przestrzeń biurowa musi być dobrze oświetlona, zatem konieczne jest zastosowanie dużej liczby źródeł światła, co przekłada się na wzrost kosztów. Warto zatem przeprowadzić modernizację oświetlenia i dowiedzieć się, jakie rozwiązania będą najkorzystniejsze.
Jakie potencjalne oszczędności może to przynieść?
Obecnie oprawy LED są uważane za najbardziej energooszczędny rodzaj oświetlenia, dlatego też są najczęściej wykorzystywane w obiektach przemysłowych. Dodatkowo dzięki wysokiej skuteczności świetlnej, gwarantują niskie zużycie energii elektrycznej. Według szacunków, zastosowanie techniki LED pozwala osiągnąć oszczędności sięgające nawet 50-60%, a zastosowanie nowoczesnego sterowania instalacją oświetleniową, to dodatkowe 20%.
Jak działają oprawy LED i dlaczego uważane są za najbardziej energooszczędne rozwiązanie?
Zasada działania światła LED jest oparta na elektroluminescencji. Światło może powstać przykładowo w wyniku reakcji chemicznej bądź pod wpływem prądu, właśnie wtedy dochodzi do elektroluminescencji. Diody LED zazwyczaj są wykonywane z arsenku galu, wyróżniającego się właściwościami półprzewodnika. Na skutek przepływu prądu w substancji chemicznej dochodzi do zjawiska rekombinacji promienistej. Oznacza to, że cząsteczki naładowane dodatnio oraz ujemnie łączą się – proces ten jest odpowiedzialny za występowanie elektroluminescencji. Mówiąc prościej, w diodzie pod wpływem prądu zachodzi reakcja fizyczno-chemiczna, która odpowiada za powstanie światła.
Oprawy LED z pozoru niewiele różnią się od tradycyjnych żarówek. W zależności od danego produktu można uzyskać podobne nasilenie oraz temperaturę barwową światła. Jednak żarówki LED są znacznie bardziej wytrzymałe. Źródłem ich światła są diody elektroluminescencyjne. Docierający prąd jest dostosowany przez układ zasilający, znajdujący się w trzonie. Sprawia to, że żarówki LED nie pobierają znacznej ilości prądu i zapewniają wysokiej jakości oświetlenie.
Dlaczego prawidłowe oświetlenie w biurze to tak ważna kwestia?
Oświetlenie w pomieszczeniach biurowych podlega konkretnym normom, które muszą być spełnione, w przeciwnym wypadku pracodawcy grożą surowe kary. Użycie nieodpowiednich świetlówek, które w niedostateczny sposób oświetlą daną przestrzeń, uważa się za naruszenie przepisów Kodeksu pracy oraz BHP. Warto pamiętać, że minimalne natężenie światła to 500 lx. Jasne pomieszczenia znacząco podnoszą komfort pracy przy komputerze oraz pozwalają na lepsze skupienie pracowników podczas wykonywania obowiązków służbowych. Niedostateczne oświetlenie przełoży się na spadek efektywności pracowników, ich gorsze samopoczucie oraz zmęczenie. Warto zatem wymienić dotychczasowe żarówki na LED zarówno w głównym źródle światła, jak i w lampkach biurkowych. Prawidłowy i zgodny z wytycznymi dobór światła przełoży się na wygodę widzenia pracowników i znacząco ułatwi im wykonywanie obowiązków zawodowych. Dodatkowo odpowiednio dobrane źródło światła wpłynie pozytywnie na nastrój i samopoczucie, co przełoży się na większą efektywność, zaangażowanie oraz wydajność.
Odpowiednie natężenie światła jest niezwykle istotne w pracy biurowej. Pozwala nie tylko na komfortową pracę przy komputerze, ale także z dokumentami czy raportami. Zastosowanie oprawy LED sprawi, że przestrzeń będzie prawidłowo oświetlona, a pracodawca obniży koszty utrzymania biura.