Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Oświetlenie obiektów handlowych i sklepów

oświetlenie obiektów handlowych

Jak nie od dziś wiadomo, aby coś sprzedać należy do tego klienta przyciągnąć. Historia oświetlenia obiektów handlowych jest długa, a to dlatego, że miejsce, w którym sprzedaje się towary, szczególnie te luksusowe, powinno robić odpowiedni efekt na kupujących.

Downlight Gęsia Szyja

Downlight LED

downlight led

Panel LED

panel led

Oświetlenie obiektów handlowych – krótka historia

W Paryżu w XVIII i XIX wieku powstało wiele korytarzy, posiadających oświetlone dachy i marmurowe posadzki, które nazwano Pasażamiodpowiednikiem dzisiejszych galerii handlowych. Pasaży w Paryżu było prawie 150, zachowało się do dziś około 30, a większość z nich budowano po 1822 roku.

Niemniej jednak obecne paryskie pasaże to perły architektury, a Passage Panorama, zbudowany w 1799 roku, już w 1817 był pierwszym publicznym miejscem w Paryżu, które zostało oświetlone lampami gazowymi, dla porównania w Warszawie latarnie gazowe uruchomiono w 1856 roku.

pasaż panorama

Oświetlenie sklepów i galerii handlowych – zasady oświetlania

Aby galeria handlowa, sklep, bądź supermarket, w większym stopniu przyciągały klientów, oświetlenie należy projektować w odpowiedni sposób.

 

Pierwsza zasada oświetlenia obiektów handlowych – przyciąganie uwagi

Oświetlenie sklepu, które jest dobrze zaprojektowane, powinno wyróżniać go w gąszczu innych obiektów handlowych, które znajdują się w sąsiedztwie. Okno wystawowe oraz wnętrze powinny ukazywać indywidualny charakter obiektu.

 

Druga zasada oświetlenia obiektów handlowych – zainteresowanie klienta

Wystawa sklepowa powinna być oświetlona w taki sposób, aby klient był zainteresowany tym, co na niej zauważy i poprzez zainteresowanie został wciągnięty do wnętrza.

 

Trzecia zasada oświetlenia obiektów handlowych  – kreowanie atmosfery

Oświetlenie sklepu powinno w taki sposób kreować pozytywną sprzedaży atmosferę. Produkty w sklepie powinny być w taki sposób prezentowane, aby wpływać na działania zakupowe klienta.

 

Czwarta zasada oświetlenia obiektów handlowych – prowadzenie wzrokowe

Oświetlenie w obiekcie handlowym musi zostać tak zaprojektowane, aby tworzyć pewną ścieżkę zakupową oraz ułatwiać klientom orientację w przestrzeni zakupowej.

 

Piąta zasada oświetlenia obiektów handlowych – integracja strategii sprzedaży

Sklep wewnątrz określa stosowaną w nim strategię sprzedaży, oświetlenie powinno stanowić jej część.

 

Szósta zasada oświetlenia obiektów handlowych – elastyczność

Strategie sprzedaży, trendy, a przede wszystkim sezony sprzedażowe stale się zmieniają, dlatego oświetlenie sklepowe powinno posiadać możliwość adaptacji do nowych sytuacji w łatwy sposób.

Oświetlenie obiektów handlowych – natężenie oświetlenia sklepów, barwa, wskaźnik oddawania barw

W projektowaniu oświetlenia sklepów i galerii handlowych niezwykle istotne są trzy czynniki:

  • natężenie oświetlenia sklepów,
  • barwa światła,
  • wskaźnik oddawania barw.

 

Natężenie oświetlenia sklepów

Ze szczególną uwagą należy traktować poziom natężenia oświetlenia w sklepie. Duże natężenie światła ogólnego uniemożliwia często wprowadzenie odpowiednich akcentów świetlnych.

Poziomy natężenia oświetlenia dla poszczególnych typów sklepów:

  • Butik: bardzo małe wrażenie ilości światła, natężenie poniżej 150lx
  • Sklep ekskluzywny: małe wrażenie ilości światła, natężenie 150lx – 300lx
  • Większość b: średnie wrażenie ilości światła, natężenie 300lx – 500lx
  • Supermarkety: duże wrażenie ilości światła, natężenie powyżej 750lx
  • Oświetlenie wystaw w ciągu dnia: bardzo duże wrażenie ilości światła, natężenie 3000lx – 30 000lx

 

Barwa światła w oświetleniu sklepów

Istotnymi elementami oświetlenia sklepów i galerii handlowych są wrażenia i atmosfera kreowane wewnątrz sklepu, a to zależne jest od barwy stosowanego światła.

Produkty, które wymagają przy sprzedaży ciepłej i pełnej poczucia luksusu atmosfery, wymagają niskiego poziomu natężenia oświetlenia oraz ciepłej barwy światła.

Produkty prezentowane w aktywnym klimacie, atmosferze biznesu, świetnie wyglądają w białej i neutralnej barwie światła, taki rodzaj oświetlenia można zauważyć chociażby w iSpotach, które sprzedają produkty marki Apple. Podobne wymagania mają również produkty mleczne, owoce i ryby.

Sklepy, które stawiają głównie na promocje jak dyskonty, powinny stosować mocno natężone światło, przy chłodnej, dziennej barwie światła.

Zasada ogólna co do barwy światła i natężenia polega na tym, że im bardziej chłodna jest barwa światła, tym wyższy powinien być poziom jego natężenia.

 

Wskaźnik oddawania barw

O ile barwa światła ma duże znaczenie przy budowaniu atmosfery w sklepie, to stopień oddawania barw ma o wiele większe znaczenie. Celem oświetlenia jest jak najbardziej atrakcyjne ukazania towarów, dlatego też kolory powinny być oddawane w jak najbardziej neutralny sposób. W większości sklepów stopień oddawania barw powinien być bardzo dobry a nawet wyborny.

oświetlenie w galeriach handlowych

Oświetlenie sklepowe szynowe

Oświetlenie sklepowe to nie tylko oświetlenie sufitowe czy elementy punktowe, ale również oświetlenie sklepowe szynowe, czyli reflektorki z możliwością regulacji ich ustawienia, które są znanym i chętnie stosowanym rodzajem oświetlenia.

Oświetlenie sklepowe szynowe może mieć różne wymiary, jednak jego największą zaletą jest fakt, że idealnie się nadają do eksponowania wybranych produktów, punktów , podkreślania elementów dekoracyjnych oraz doświetlania miejsc, w których światło musi być najlepsze.

Oświetlenie sklepowe szynowe posiada zalety zarówno ruchomych reflektorków, jak i systemu mocowanych szyn. Szyny najczęściej montowane są na suficie. Można równie zamontować szyny na ścianie co posłuży do podświetlania witryn sklepowych z zewnątrz. Atutem, który przemawia za zastosowaniem oświetlenia sklepowego szynowego jest możliwość zastosowania zarówno jednego źródła światła, jak i wielu źródeł światła.

 

Oświetlenie sklepowe sufitowe

Oświetlenie sklepowe sufitowe to najczęściej stosowany rodzaj oświetlenia w sklepach. Oświetlenie sklepowe sufitowe najczęściej stosowane jest jako oświetlenie ogólne. Produkty jakie posiadamy w asortymencie oświetlenia sklepowego sufitowego to m.in.:

  • Downlight LED – oprawy mają niewielkie wymiary oraz wysoki współczynnik oddawania barw, a także możliwość zastosowania sterowania DALI bądź 0-10V.
  • Panel LED – lampa zaprojektowana do oświetlania wnętrz budynków. Lekka konstrukcja, a także kształt oprawy powodują, że lampa znajduje zastosowanie jako oświetlenie sklepowe sufitowe. Panel LED ma długą żywotność – 50000 h oraz wysoką wydajność świetlną do 114 lm/W.
  • Downlight Gęsia Szyja – oprawa posiada niewielkie wymiary oraz wysoki współczynnik oddawania barw. Istnieje możliwość zastosowania sterowania DALI lub triakowego.

Skontaktuj się z naszymi przedstawicielami handlowymi 

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.